Tampilkan di aplikasi

Buku Garudhawaca hanya dapat dibaca di aplikasi myedisi reader pada Android smartphone, tablet, iPhone dan iPad.

Gagaran Lampah

Antologi Esai Sastra Jawa

1 Pembaca
Rp 57.000 47%
Rp 30.000

Patungan hingga 5 orang pembaca
Hemat beli buku bersama 2 atau dengan 4 teman lainnya. Pelajari pembelian patungan disini

3 Pembaca
Rp 90.000 13%
Rp 26.000 /orang
Rp 78.000

5 Pembaca
Rp 150.000 20%
Rp 24.000 /orang
Rp 120.000

Perpustakaan
Buku ini dapat dibeli sebagai koleksi perpustakaan digital. myedisi library

29 Tulisan esai dari 29 orang dengan sudut pandang berbeda, dan profesi yang beragam pula. Namun, kesemuanya bertujuan pada hal yang sama, memikirkan (kembali) sastra Jawa, mencari akar kelesuan, mengusulkan gagasan-gagasan dan penemuan-penemuan. Bagaimanapun, Sastra Jawa tidaklah mati, meski ia sunyi dan lengang. Sastra (dan budaya) Jawa tengah diuji di tengah arus jaman. Beberapa tampak bangkit dan terpromosikan, namun sesungguhnya mengkhawatirkan. Pemikiran2 modern mengangkat budaya Jawa sebagai semacam aquarium, seperti telaga yang indah dan eksotis, tempat orang datang berwisata dan foto bersama. Namun, Gagaran Lampah, adalah laku, adalah langkah yang selayak mencangkuli bukit sekitar telaga, agar air-air terus datang, dan air-air juga terus mengalir, melintasi sawah dan pemukiman, menuju samudera, jagad yang lebih luas.

Buku ini diinisiasi oleh Mustofa W Hasyim, Iman Budhi Santosa, Dhanu Priyo Prabowo dan Latief S Nugraha. Diterbitkan oleh kerjasama Penerbit Garudhawaca, Bijak Jawa dan Studio Pertunjukan Sastra.

Ikhtisar Lengkap    Bahasa: Jawa


Penulis: Sugito HS / Sukandar

Penerbit: Garudhawaca
ISBN: 9786027949973
Terbit: Oktober 2016 , 201 Halaman

BUKU SERUPA













Ikhtisar

29 Tulisan esai dari 29 orang dengan sudut pandang berbeda, dan profesi yang beragam pula. Namun, kesemuanya bertujuan pada hal yang sama, memikirkan (kembali) sastra Jawa, mencari akar kelesuan, mengusulkan gagasan-gagasan dan penemuan-penemuan. Bagaimanapun, Sastra Jawa tidaklah mati, meski ia sunyi dan lengang. Sastra (dan budaya) Jawa tengah diuji di tengah arus jaman. Beberapa tampak bangkit dan terpromosikan, namun sesungguhnya mengkhawatirkan. Pemikiran2 modern mengangkat budaya Jawa sebagai semacam aquarium, seperti telaga yang indah dan eksotis, tempat orang datang berwisata dan foto bersama. Namun, Gagaran Lampah, adalah laku, adalah langkah yang selayak mencangkuli bukit sekitar telaga, agar air-air terus datang, dan air-air juga terus mengalir, melintasi sawah dan pemukiman, menuju samudera, jagad yang lebih luas.

Buku ini diinisiasi oleh Mustofa W Hasyim, Iman Budhi Santosa, Dhanu Priyo Prabowo dan Latief S Nugraha. Diterbitkan oleh kerjasama Penerbit Garudhawaca, Bijak Jawa dan Studio Pertunjukan Sastra.

Ulasan Editorial

Suwening suwe krasa menawa ana kebutuhan anyar tumrap sapa wae kang tenanan anggone slulup lan lelangen ing samodra sastra Jawa utawa kang gelem mabur ana ing langite sastra Jawa. Kebutuhan anyar mau kang aran anane tulisan sastra kang miturut Ki Purwadmadi diarani andharan candran utawa esai. Geguritan penting, cerkak penting, novel uga penting, apa maneh naskah sandiwara. Ananging andharan candran utawa esai jebul banget-banget pentinge

Studio Pertunjukan Sastra / Mustofa W. Hasyim

Pendahuluan / Prolog

Atur Pambuka
Jagad lan pasrawungan sastra Jawa ing tlatah Ngayogyakarta lan sakiwa tengene satemene isih krasa menawa ana napas lan denyut nadine. Iki bisa dirasakake menawa ana pasamuan, ana ing jejagongan, lan ana ing panyeratan ing media cetak. Saben-saben wektu isih ana kalodhangan kanggo ngrasakake edine sastra Jawa lan eloke jagad pasrawungan bebarengan karo para sastrawan Jawa. Iki kang ndadekake sastra Jawa isih ngangeni kanggo para sutresnane.

Saka sakeplasan pancen mangkono. Kaya-kaya ora ana masalah utawa bab-bab kang tenanan, wingit, lan winadi ing sarjoning sastra Jawa. Kaya-kaya kabeh kebak salam damai lan adhem ayem wae. Sastra Jawa kadya gunung Merapi kang sarwa endah menawa disawang wektu langite padhang. Kadhang ana mega tipis liwat kang malah andadekake sansaya endah, edi-peni ingkang sarwa sinebut.

Jebulane, menawa dicedhaki lan ditamatake kanthi premana lan sabar, katon menawa gunung Merapi kang endah mau katon ana watune, ana lemah rengka lan garing. Pancen ana alase lan ana tuke. Ananging uga ana kewan galak, hawa panas lan kebul mbulet kang bisa ndadekake ati bakal was-was. Jebulane menawa disawang lan disrawungi cedhak, tinemokake akeh masalah ana ing jagad pasrawungan lan jagad panyeratan sastra Jawa. Akeh kang bolong-bolong durung jangkep, kepara ora jangkep. Kadhang malah ana sing seneng salang-tunjang barang.

Dadi, peta kahanan sastra Jawa pancen ngewuhake. Akeh kang katon sarwa sungsang (paradoks). Ana ing ndhuwure peta kahanan kang kaya mangkene pancen ora gampang menawa kita kabeh ora gawe alur jelajah (rute) kanggo mudhengake apa-apa kang sabenere katemahan ing njabane lan njerone sastra Jawa. Studio Pertunjukan Sastra (SPS) Yogyakarta kang ora milah- milahake utawa ora mbedak-bedakake sastra Indonesia lan sastra Jawa wis wetara luwih sepuluh tahun iki nggelar acara kang asesirah Bincang-Bincang Sastra. Isine pertunjukan sastra kang dijereng utawa diolah utawa diclorotake seka karya sastra Indonesia lan Jawa. Sawise pertunjukan sastra rampung banjur dibacutake kanthi rembug gulung-gumbreng utawa dialog. Karya sastra kang mentas wae dipentasake lan pentase dhewe dibabar kanthi model jejagongan ing warung angkringan utawa ing ngempere ngomah. Dadi karya sastra ora diumbar gumlethak utawa ndhelik ana ing lembar-lembar kertas utawa buku. Karya sastra disrawungake marang para pandhemene lumantar pertunjukan lan lumantar rembug babaran mau.

Suwening suwe krasa menawa ana kebutuhan anyar tumrap sapa wae kang tenanan anggone slulup lan lelangen ing samodra sastra Jawa utawa kang gelem mabur ana ing langite sastra Jawa. Kebutuhan anyar mau kang aran anane tulisan sastra kang miturut Ki Purwadmadi diarani andharan candran utawa esai. Geguritan penting, cerkak penting, novel uga penting, apa meneh naskah sandiwara, ananging andharan candran utawa esai jebul banget- banget pentinge.

Mula saka kuwi rikala Eyang Iman Budhi Santosa lan Kangmas Dhanu Priyo Prabowo duwe uneg-uneg utawa pepenginan nglumpukake tulisan esai lan banjur diterbitake, SPS nyarujuki. Banjur ditampani dening satriya budaya Jawa kang aran Mas Sugito H.S., Mas Ahmad Jalidu, Mas Sukandar, Mas Latief S. Nugraha, lan kanca-kanca liyane. Kanca-kanca kang duwe krenteg nulis andharan candran jebulane akeh. Sawise dienteni lan diaturi ngirim naskah, ana 29 kanca kang kasil nyerat andharan candran mau. Naskah-naskah mau banjur dimulyakake kanthi dititipriksa. Ejaan lan liya-liyane diselarasake karo paugeran basa Jawa kang kalumrah ana ing jaman saiki. Dadine basane rancak, lan isine pepak banget. Dene ana saperangan naskah kang katulis nganggo basa Indonesia pancen sengaja ora terjemahake ing basa Jawa, iki jumbuh karo penemune para kanca sing gumolong negesi sastra Jawa (mligine esai sastra) kuwi ora kudu kang awujud tulisan abasa Jawa. Uga kanggo nandhesake menawa sanyatane pancen akeh para kanca sing nresnani, migatekake, luwih-luwih nglakoni kerja kreatif sangu sastra Jawa nanging dudu perangane (utawa durung gelem diarani) sastrawan utawa pengarang sastra Jawa. Kanyatan iki genah ora njalari ala nanging malah nuduhake becik kaluwih- luwih tumrap fenomena daya katiyasan lan pigunane sastra Jawa ing jagade manungsa (kang isine ora mung wong Jawa).

Kagem Eyang Iman, Mas Dhanu, Mas Gito, Mas Jalidu, Mas Kandar, Mas Latief, lan sabregada kanca kang melu cancut nyambut gawe ngrampungake buku iki, SPS Yogyakarta ngaturake agunging panuwun. Muga-muga iki kabeh dadi amal budaya panjenengan kabeh.

Mangga sastra Jawa tansah kita grengsengake. Mugi-mugi kita tansah angsal kekiyatan kangge amarsudi majunipun tuwin sentosanipun sastra Jawa. Amin.

Yogyakarta, 8 Oktober 2016

Mustofa W. Hasyim, Pangarsa Studio Pertunjukan Sastra Yogyakarta

Penulis

Sugito HS - Sugito HS, lahir di Magetan, 26 Januari 1984. Belajar nabuh dan nembang di Sekolah Menengah Karawitan Indonesia (SMKI) Surakarta dan sempat belajar bahasa Jawa selama lima (5) semester di jurusan Pendidikan Bahasa Jawa Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Yogyakarta.
Sejak 2002 - 2018 tinggal dan berkarya di Yogyakarta. Sugito aktif sebagah pengrawit (penabuh gamelan) dan penata iringan untuk berbagai acara tradisi Jawa, bahkan pernah menekuni profesi Pranatacara (MC Tradisional Jawa). Selain dalam seni karawitan, Sugito juga aktif menulis baik esai maupun karya sastra Jawa. Beberapa tulisan cerkak dan geguritannya pernah dimuat di Penyebar Semangat, dan Harian Jogja. pada 2008 ia pernah bertugas selama beberapa bulan sebagai penanggung jawab rubrik Jagad Jawa di Harian Jogja.
Sugito adalah salah satu pendiri Komunitas SlenK (suka lelangen edining kabudayan) yang akfit dalam kegiatan sastra Jawa.
Kini Sugito tinggal di kota kelahirannya, Magetan, Jawa Timur. Sugito masih terus aktif menegakkan ke-Jawa-annya dengan merintis diamput.id sebuah socialpreneurship yang mengkampanyekan kecintaan pada budaya jawa melalui produk-produk berbasis kaligrafi Jawa.


Sukandar - Sukandar, priya bersahaja dan santun ini lebih dikenal dengan sapaan Cak Kandar di lingkungan sastra di Yogyakarta. Ia adalah salah satu tulang semangat di Studio Pertunjukan Sastra, sebuah program bulanan menghidupkan sastra yang dilakukan komunitas bekerjasama dengan Taman Budaya Yogyakarta yang bertahan entah sudah berapa tahun. Cak Kandar juga mendalangi sebuah penerbitan bersahaja, Interlude, yang banyak menerbitkan buku-buku sastra berbahasa Indonesia maupun bahasa Jawa.

Daftar Isi

Verso
Atur Pambuka (Pengantar)
Daftar Isi
Prolog: Tebanipun Sastra Jawi Mboten Winates | Dhanu Priyo Prabowo
Smartphone Manca, Isine Sastra Jawa | Ahmad Jalidu
Teater Basa Jawa: Sebuah Catatan dan Harapan | Ahmad Zamzuri
Radio Basa Jawa (isih) Digdaya? | Akhir Luso No
Tantangan Mungguhing Penulis Wanita Sastra Jawa | Ardini Pangastuti Bn
Sastra Jawa: Nyempulur Jroning Jiwa Taruna | Asti Pradnya Ratri
Kalawarti Basa Jawa ing Jaman Kacamaya: Kakehan Nanging Durung Cukup! | Bonari Nabonenar
Sastra Jawa, Hong...! | Budi Palopo
Ngrembakane Sastra, Basa lan Budaya Jawa ing Perbukitan Menoreh | Dwika Ningrum
Karya Sastra Jawa Minangka Kabudayan Supranatural | Hayu Avang Darmawan
Sahibul Hikayat Sastra Jawa dalam Media Elektronik Radio | Herry Mardianto
Regenerasi Pengarang Jawa ing Surakarta Lumaku Rendhet | Irul S Budianto
Jawa Dwipa | J. Batara Kawi
Pengarang dan Pembaca Sastra Jawa | Krishna Mihardja
Tembang Gurit | Latif S. Nugraha
Sandiwara Radio Basa Jawa | Maria Kadarsih
Komik Wayang Kanggo Nguri-uri Sastra Jawa | Mulyantara
"Esai Basa Jawa" ing Media Massa Tumuju Tradisi Kapujanggan Digital | Purwadmadi
Nggagas Sastra Jawi ing "Papan Sesrawungan" | S. Arimba
Sekolah Jawa | Sigit Sugito
Peran Balai Bahasa DIY Minangka Mitra lan Pengayom Sastra Jawa ing Yogyakarta | Sri Widati
Kawontenan ingkang Sarwa Elok | Sugito Ha Es
Sumrambahipun Kasusastran Jawi wonten Surabaya | Suharmono K.
Djaka Lodang ing Tengahe Olegan Wektu | Suhindriyo
Nandur Swasana, Ngrengkuh Rasa | Sukandar
Nggrengsengake Sastra Jawa Lumantar Tembang Hip Hop | Sumarno
Nyebar Virus Sastra Jawa ing Pawiyatan | Triman Laksana
Menjaga Spirit Hidup Komunitas Sega Gurih, Sandiwara Berbahasa Jawa | Wage Daksinarga
Ngopeni, Njaga Lestari lan Gawe Publikasi | Yohanes Siyamta
Basa lan Sastra Jawa ing Jakarta | Thukul Melu Angin | Yusuf Susilo Hartono
Epilog: Gagaran Pamungkas | Iman Budhi Santosa